2011. december 30., péntek

Év végi beszámoló



Közel egy hónapja volt az utolsó bejegyzésem, és hamarosan vége ennek az évnek, így van aktualitása egy friss bejegyzésnek.

Az igazi számvetésre egy hónap múlva fog sor kerülni, ahogy korábban már írtam ez év januárjában kezdtem el azt az életmód változtatást, aminek eredménye képen úgy 65-70 kilótól sikerült megszabadulnom, és ha ehhez hozzá vesszük azt, hogy jelenleg is 109 kg körül vagyok, rögtön kiderül, hogy nagyon extrém túlsúllyal kellet megküzdenem, valamint az is, hogy a jövőben is lesz még min dolgoznom.

Tehát 2012 január 24. lesz a napja amikor lezárok egy évet, az új életmódom egy teljes évét, ugyanakkor ez az év holnap véget ér, így még is azt gondolom érdemes áttekintenem, az eddig megtett lépéseket és eredményeket.

Leginkább az utóbbi három hónap miatt nagyon sokat gondolkoztam rajta és vívódtam, hogy vajon mennyire nagy siker ez, nap mint nap kapok pozitív visszajelzéseket, gratulációkat, ugyanakkor bennem van az is, hogy korábban sokkal gyorsabb ütemben sikerült haladnom és emiatt van bennem egy kis csalódottság.
Volt egy extrém hónapom ez év tavasza környékén, amikor egy hónap alatt kb. 8,5 kilótól szabadultam meg, tisztába vagyok vele, hogy ez se normális dolog, mégis az ember, minél hamarabb szeretné elérni a kitűzött célt, úgy gondolom, valahol természetes a csalódottság érzetem, hisz az utóbbi három hónapban összesen ment le kb. 8,5-9 kg.

Érdekes felvetés lehetne, hogy havi kb. 3 kiló sok vagy kevés, nem tudom, a korábbi havi mínusz kilókhoz képest nekem kevés, másnak meg lehet nagyon is sok, akinek mondjuk összesen kéne 5-6 kilót leadni. Az is biztos, hogy a szervezetnek is lehet egy olyan reakciója ennyi súly leadása után, hogy ácsi gitár, hova még. Nem vagyok szakember, de el tudom ezt képzelni, hisz az emberi szervezet elég okos egy ketyere, és biztos érzékeli, hogy komoly változások mennek végbe, valahol lehet természetes is ez a lassulás.

A helyzet az, hogy nekem ez az év nagyjából erről szólt és még a következő év is erről fog szólni, sőt alapvetően változtattam meg sok mindent, pl. az étkezési szokásaimon nagyon a későbbiekben se fogok változtatni, mert semmi olyat nem zártam ki ami nagyon fontos lenne és hiányozna. Több orvostól hallottam már, leginkább kardiológusoktól, mennyi probléma van a cukorral, a túlzott mesterségesen előállított cukrok fogyasztásával. Itt kell megjegyeznem, hogy a másik ilyen problémás minden nap használatos anyag a só, legalább annyira veszélyes, mint a cukor, csak mások a következmények a túlzott só fogyasztásnak.

Szénhidrátok

Nagyon fontos dolognak tartanám azt, hogy a gyorsan felszívódó szénhidrátok minél kevesebb szerepet kapjon mindenkinek az életében, legyen az 50 kiló vagy 120, ugyanez igaz a fehér lisztre amiben szinte semmi hasznos dolog nincs, mert mindent kivonnak belőle ami kicsit is egészséges lenne. Megfelelő fizikai aktivitás mellet, lehet hogy ez nem okoz súlyfelesleget, főleg ha nem is eszik nagyon sokat az ember, ugyanakkor hosszútávon a teljes kiőrlésű kenyerek, lisztek, tészták fogyasztás sokkal hasznosabb és egészségesebb, mint a fehér lisztből készült társaik fogyasztása. Szerintem már az is nagy eredmény, ha heti egyszer beiktatja valaki az ilyen jellegű élelmiszerek fogyasztását.

Hús, zöldség, gyümölcs

Ezen két összetevő elhagyása, kizárása, korlátozott fogyasztása mellet előtérbe kerülnek a húsok, zöldségek, gyümölcsök, ebben már nincs nagy titok, az zöldségek és a gyümölcsök között nincs egészségtelen, de vannak hasznosabbak és kevésbé hasznosak. Az alma az egyik legjobb választás, kevés kalória, magas rost tartalom, telít és tisztít, és még vitamin is van benne bőven. A banán lehet az ellenpélda, az egyik legmagasabb cukortartalmú gyümölcs, persze ha valaki heti egyszer eszik akkor nagy bajt nem tud okozni.

A zöldségeknél még egyszerűbb a helyzet, hisz minden zöldség hasznos. Egyedül a burgonyát kell megemlíteni ami problémás, elég magas a szénhidrát tartalma és a magyar konyha jóvoltából elég minden napos kellék, én burgonyát azóta nem ettem, mióta elkezdetem az életmód váltást és nem hiányzik, soha nem rajongtam érte, akinek nagyon nagy problémát jelent a hiány az kicsit bajban van, mert nem tudom mivel tudná helyettesíteni, de lehet jobb is ha nem kínozza magát, és eszik néha egy-egy szemet köretnek, persze minden más változtatást ettől meg kell tenni, de ha heti kétszer eszik 1-1 szem krumplit attól nem lesz túlsúlyos senki.

Hús, hús, hús, nos igen én nem lennék híve a vegetáriánus étkezésnek, szerintem nagyon nem egészséges dolog, nekem fehérjére van szükségem, nem is kevésre és ehetnék minden nap egy kiló túrót de valljuk meg annak soha nem lesz olyan íze, mint a csirkecombnak vagy mellnek. Tudom most arra kéne kitérnem, hogy lehetőleg sovány húsokat együnk, de nem akarok hazudni és sertés vagy marha húst is eszek, sőt nagy kedvencem ilyen időszakba a kocsonya minden abba való disznósággal együtt, én ezt megengedem magamnak, persze a csirke már az ára, a könnyű elkészíthetősége és variálhatósága miatt is előtérbe kerül nálunk is, de a csülök az csülök. :)

Tejtermékekkel kapcsolatban, én úgy tudom jöhet minden ami sovány, túró, tej, sajtok, hisz a fehérje bevitel nagyon fontos, az ad nekünk energiát az egész naphoz. Nem, nem a Puffin. :D
Még az olajos magvakról kell megemlékezni, mogyoró, dió, mandula, napraforgó, ezekből lehet csemegézni, tízórai vagy uzsonna helyett, legalább telik vele az idő, mindegyikben vannak hasznos összetevők és eszel is.

Mozgásról, azért nem fejtem ki bővebben, mert már írtam róla, másrészt egy hónap múlva jelentkezem és lehet akkor ez kap nagyobb szerepet. Én még mindig komoly felesleggel küzdöm így biciklizek és sétálok, a séta inkább gyaloglás, és van irama, a biciklin is elég tempósan szoktam tekerni és többször váltom a fokozatokat a terhelés intenzitásának fokozása miatt. Időben én olyan 35-45 percet szoktam egy huzamban teljesíteni, Norbi, igen ő Norbi, azt mondja elég napi 20-25 perc, van aki szerint 1 óra is kevés, én azt mondom 25-30 perc kardió tréningnek minden másnap már látható eredménye van.

Végezetül valahol már írtam, nagyon szerettem volna még ebben az évben elérni, hogy 100 kiló legyek vagy alatt egy kevéssel, nos ezt a célkitűzést nem sikerült elérném, kudarcot vallottam. Az egy másik kérdés, hogy mennyire volt reálisan elérhető cél ez a számomra, lehet semennyire, de ezt szerettem volna, viszont az biztos, hogy amíg nem érem el azt, hogy két számjegy villanjon ki a mérlegen addig nem hagyom abba amit csinálok, sőt ezen a héten minden nap végeztem valami testmozgást, próbálom fokozni és még jobban terhelni a szervezetemet, persze csak egészséges módon, hogy mi lesz az eredménye, kb. egy hónap múlva elárulom. :)

Egészségben, boldogságban és sikerekben, na meg mínusz kilókban gazdag újévet kívánok mindenkinek!

...aki olvasta ezek az írásokat az ezt különösen megérdemli. ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése